Haber

Üniversite öğrencilerinin İDA’sı Mavi Vatan’ı koruyacak

Üniversite öğrencilerinin İDA’sı Mavi Vatan’ı koruyacak

Üniversite öğrencileri tarafından geliştirilen otonom sistemi ile göçmen kaçakçılığının da önüne geçilecek

Lityum iyon pillerle çalışan insansız su üstü aracı Türkiye’nin askeri gücüne katkıda bulunacak

2022 ROBOTİK Otonom İnsansız Su Üstü Araçları Prototip Yarışması’nda yüzlerce grubu geride bırakarak Türkiye Şampiyonu olan KTÜ Creatiny Teknoloji Topluluğu Amerika’da düzenlenecek yarışmaya katılacak

TRABZON – ROBOTİK 2021 İnsansız Su Üstü Araçları Prototip Yarışması’nda 300 kadrosu geride bırakarak Türkiye şampiyonu olan Karadeniz Teknik Üniversitesi öğrencilerinin ürettiği insansız su üstü aracı savunma sanayine entegre edilerek, Mavi Vatan’ı koruması için geliştiriliyor.

Karadeniz Teknik Üniversitesi Creatiny Teknoloji Topluluğu, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı’nın 3-5 Haziran 2022 tarihleri ortasında İstanbul Teknik Üniversitesi Tuzla Kampüsü’nde düzenlediği 2022 ROBOTİK Otonom İnsansız Su Üstü Araçları Prototip Yarışması’nda yüzlerce kadrosu geride bırakarak Türkiye Şampiyonu oldu.

Navigasyon, rotayı muhafaza, hareket ve iskeleye geri dönüş üzere otonom vazifelerini başarılı bir biçimde tamamlayarak şampiyon olan insansız su üstü aracı savunma sanayine entegre edilerek Türkiye’nin askeri gücüne katkıda bulunması için geliştirilecek. Aynı zamanda temiz enerji ile denizi ve doğayı da koruyan insansız su üstü aracının Mavi Vatan’ın koruyucusu olması hedeflenirken, üniversite öğrencileri tarafından geliştirilen bu otonom sistemi ile göçmen kaçakçılığının da önüne geçilecek. Geliştirme çalışmalarının sürdüğü insansız su üstü aracının üzerinde bulunan kamera sistemi ise tehlikeleri tespit ederek merkeze bilgi verecek. Lityum iyon pillerle çalışan insansız su üstü aracı ile ilgili bilgiler veren Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisi Ayşegül Akbaş, aracı bir yılda ürettiklerini belirterek, “Biz burada farklı yarışlara projeler hazırlıyoruz. Geçen sene de Savunma Sanayi Başkanlığı’nın düzenlediği roboik isimli müsabakayı duyduk. Bu noktada dedik ki biz her alanda varken neden su üstünde olmayalım ve bu biçimde aslında müsabakaya başvurarak sürece başlamış olduk. Bir yıl boyunca aracı ürettik. Aracın müsabaka isterlerine uygun hale gelmesini sağladık ve müsabakanın sonunda da rakiplerimizden çok daha öte araç yaparak Türkiye birincisi olduk. Şu anda da geliştirerek kendinizi devam ediyoruz. Projenin hedefi aslında müsabakaya bağlı olarak muhakkak bir insansız misyonları aracı yaptırabilmek. Biz burada gemi mühendisliği ile yazılım sistemlerini birleştirerek entegre bir sistem geliştirdik. Savunma endüstrideki insansız deniz araçlarının müsabaka versiyonu boyutunda farklı süreçler ve yazılımsal donanımsal şeyler katarak araca özellik kattık diyebilirim” dedi.

İnsansız su üstü aracının test sürecini balıkçı barınağında yaptıklarını kaydeden Akbaş, “Yarışmalardaki başarımızın en değerli şeyi testlerdeki tecrübelerimiz ve bu noktada bize balıkçı barınağında bize yardım ettiler. Bize test alanı sağladılar. Biz o denize birebir ölçekli dubalar yerleştirerek haftada en az 2-3 gün oraya giderek bir test alanı gerçekleştirdik. Sahiden Trabzon’da bu noktada çok fazla yardım aldık. Balıkçılık barınağındaki beşerler bize çok fazla meskenlerini açtılar, yardım ettiler, bize inandılar yani projedeki başarımız aslında onların da takviyeleri sayesinde oldu diyebiliriz. Bu dalda balıkçılık alanında da bir şeyler yapabileceğimizi fark ettik ve onların isteklerini de dikkate alarak yeni yapacağımız çalışmalarda kendimizi geliştirdik. Aracı buna nazaran entegre etmeye başladık diyebilirim. Yani balıkçılık dalında de insansız araçlara talep oluyor, muhtaçlık oluyor. Bu noktada da biz mühendislerimizi konuşturarak bir eser ortaya çıkarıyoruz diyebilirim” şeklinde konuştu.

Karadeniz Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği 4. sınıf öğrencisi Ceren Yedican ise, 300 takımı geri bırakarak şampiyon olduklarını dile getirerek, “Savunma Sanayi Başkanlığı’nın duyurularını takip ediyorduk. Buradan bu türlü bir müsabakanın varlığından haberimiz olunca zati takım üzerinde daima teknolojiyle ilgili kendini geliştiren mekanik, elektronik yazılımsal arkadaşlarımız mevcuttu. Bir ortaya gelip biz bunu yapar mıyız diye tartışıp süratlice yapmaya başladık. Üzerinde aslında takımın gereğince kaynağı vardı, biz de bunu dışarıdan da tamamlayarak aldığımız takviyeler sayesinde de hoş bir araç ortaya çıkardık. Geçtiğimiz Haziran ayında İstanbul Teknik Üniversitesi’nin çabucak önündeki denizde de açıkçası yaklaşık olarak herhalde 300 adet müsabaka kümesinde birinciliği biz aldık. Derece kazandık” diye konuştu.

“Sınır ihlali yapan bir gemiyi aracın kameraları direkt olarak tespit edip bize bildiriyor”

İnsansız su üstü aracının Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanlığı için üretilmiş bir araç olduğu için bu pek çok kullanıma hizmet ettiğini kaydeden Yedican, “Bunlardan birkaçı müsabakanın isterlerini karşılamak olsa da bizim hedeflediğimiz emel genel bir askeriyenin yapıtlarını karşılaması hususundaydı. İnsansız kimi misyonları icra edebilmesini istiyorduk. Rastgele bir kitlenme, amaç araç alabilmesi üzere ritüeller düşünüldüğünde bu araç pek çok can kaybının önüne geçip tıpkı vakitte şiddetli misyon şartlarını da insan olmadan yerine getirebilecek kapasitede rastgele birinin orada olmasına gereksinim duymadan manzara alıp bunları istediğiniz vakit bizlere aktarabilecek sistemlere sahip üzerindeki kameralar yer tespit aygıtları sayesinde. Şu anda ülkemiz 3 tarafı denizlerle çevrili bir ülke olduğu için de bu tıp araçlara gereksinimimiz olduğunu düşünüyoruz. Zira insanı yararlı yerlerde kullanıp yalnızca vakit kaybedeceğimiz ögelerde bu tıp insansız düzenekleri devreye sokup üzerindeki aygıtlarla bunları alabileceğimizi farkındayız. Zira bu teknolojik evreyi artık geçtik. Bu Türkiye sularında ne işe yarabilir diye düşündüğümüzde Yunanistan’da sonlarımız kıyısında daima hareketlilik halinde farklı gemiler bizim hudutlarımıza giriyor biz bunları daima olarak devre dışı bırakıyoruz ya da bizim bazen kendi gemilerimizi karşı, başkalarını tehdit ögesi oluşturabiliyor. Biz bunları da bu cins araçlarla savunucu güçlere sahip olabiliyoruz. Büyük gemiler göndermemize, büyük denetim sistemlerine muhtaçlık kalmıyor. Hudut ihlali yapan bir gemiyi bunun kameraları direkt olarak tespit edip bize bildiriyor. Biz yalnızca oraya gerektiği vakit araç gönderiyoruz ya da rastgele bir vakit göçmen kaçakçılığı üzere olaylar da üzerindeki kameralarla daima izlemeye sahip oluyoruz. Bunun dışında da onlar Mavi Vatan kapsamında olan projelerde de yer tespiti yapmakta birebir vakitte işte hani şiddetli misyonları, deniz koşulları ne yazık ki daima sabit değil, değişiyor ve büyük gemilerde de hem insan daima çalıştırıyorsunuz bu insanları yoruyorsunuz. Birebir vakitte çevreyi daima olarak petrol türevi yakıt kullandığınız için bir ziyan veriyorsunuz. Karbondioksit üzere gazlar tabiata veriyoruz. Bunun da önüne yeşil güçle geçiyoruz. Teknemiz lityum iyon pillerle çalışıyor. Elektrikle çalıştığı için tabiata ziyan verilmeden tıpkı vazifesi yerine getirebilmek için hoş bir güç de kazandırmış oluyor” şeklinde konuştu.

Amerika’daki yarışmaya katılacaklar

Türkiye Şampiyonu olan insansız su üstü aracı ile Amerika’da düzenlenen yarışmaya katılacaklarını vurgulayan Yedican, “Öğrenciler ismine birinci defa bu türlü bir proje yapıldı. Şuanda pek çok tersane firması bunun için daha büyük boyutta gemiler üretmeye başladı. Biz ise bunun küçük versiyonlarını öğrenciler olarak yaptık. Türkiye birinciliğini elde ettikten sonra önümüzdeki Mart ayında Amerika’da gerçekleşecek olan, şu an katıldığımız müsabakadan farklı bir versiyonuna katılıyoruz. Bunun için hem sponsorluk çalışmalarımızı başlattık. Bu sene şirketleşmenin yanı sıra hem de ona uygun yeni teknolojilere ayak uydurup tasarımı falan şu an gerçekleştiriyoruz ki tahminen bir şampiyonluğu elde edebiliriz” sözlerini kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu